حەرام كراوی قورئان و سوننەت بە فەتوای كەس حەڵاڵ نابێت! ئەوەی الله تعالی و پێغەمبەرەكەی صلی الله علیه و سلم لە قورئان و فەرموودەی صحیح دا بڕیویانەتەوە و حوكمەكەیان ڕوون كردووتەە، هیچ پێویستییەكی بە فەتوا و ڕوونكردنەوەی كەس نییە. بۆیە بە واجبێكی ئایینی و ئەخلاقی دەزانم كە بلێم: ئەو فەتوای دكتۆر عەلی قەرەداغی دەریكردووە سەبارەت بە پیرۆزبایی جەژنی سەری ساڵ فەتوایەكی نادرووستە و هەڵەیەكە لە بواری بیروباوەردا كردوویەتی ولادانێكی ڕوون و ئاشكرایە لە مەنهەج و عەقیدەی ئیسلامی، نەك تەنها نەیپێكاوە و حەرامە كەس بە قسەی بكات، بەڵكو خودی خۆیشی پێویستە تەوبەی لێ بكات و لەو هەڵەو هەڵەكانی تری لە بواری بیروباوەڕدا پاشگەز بێتەوە، ئەگەریش هەر سوور بێت لەسەر ئەم هەڵەو و هەلەكانی تری، ئەوا كەس نابێت شوێنكەوتووی بێت و بە قسەی بكات، چونكە فەتواكەی ناشەرعییە و بەڵگەكانی عموميات ن و دوورن لەو مەبەستەی ویستوویەتی بیشەرعێنێت و لەبەر ئامانجی سیاسی و داڕمانی فیكری و هەستكردن بە بەزین بەرانبەر شارستانی ڕۆژئاوا بەو فەتوایەی خۆڵ لە چاوی موسوڵمان دەكات و بەسەر هەڵەی شەرعی گەورەیاندا دەبات. ئەمەی موسوڵمانان دەیكەن لە پیرۆزبایی سەری ساڵ لە گاورەكان و لە نێوان خۆیاندا لاساییكردنەوەیە بۆ جەژنێكی نا شەرعی وناكۆك لە گەڵ عەقیدەی ئیسلامدا و لە فەرموودەی صحیح یشدا هاتووە: (مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ) واتە: هەركێ لاسایی كەسانێك بكاتەوەو خۆی بەوان بچوێنی ئەویش لەوانە! - ابن القیم فەرموویەتی: " وأما التهنئة بشعائر الكفر المختصة به فحرام بالاتفاق ، مثل أن يهنئهم بأعيادهم وصومهم ، فيقول: عيد مبارك عليك ، أو تهْنأ بهذا العيد ونحوه ، فهذا إن سلم قائله من الكفر فهو من المحرمات وهو بمنزلة أن يهنئه بسجوده للصليب بل ذلك أعظم إثماً عند الله ، وأشد مقتاً من التهنئة بشرب الخمر وقتل النفس ، وارتكاب الفرج الحرام ونحوه ، وكثير ممن لا قدر للدين عنده يقع في ذلك ، ولا يدري قبح ما فعل ، فمن هنّأ عبداً بمعصية أو بدعة ، أو كفر فقد تعرض لمقت الله وسخطه ." واتە: پیرۆزباییكردن بە بۆنەو جەژن ودرووشمەكانی بێ باوەڕان بە ئیجماعی زانایان ئەگەر خاوەنەكەی بەوە لە ئیسلام دەرنەچێت ئەوا بە دڵنییاییەوە كارێكی قەدەغە و وحەرامی ئەنجام داوە، هەروەكو ئەوەیە ئەو كڕنوش و سەجدە بۆ خاچەكەی خۆی بات و تۆیش بڵێیت پیرۆزت بێت ئەو كارە، ئەو پیرۆزباییە تاوانەكەی لەلای الله لە كوشتن وعارەق خواردنەوە خراپترە، بۆیە هەركەسێك پیرۆزبایی كوفرو مەعسیەت لە كەسانێك بكات خۆی تووشی خەشم و توڕەیی پەروەردگار كردووە. پیرۆزباییكردن لە گاورەكان بە بۆنەی سەری ساڵەوە وەكو ئەوەیە بڵێیت ئێوە لەسەر ڕێبازێكی حەق و ڕاستن و دەستخۆشییان لێ بكەیت، كەسێكی زۆر سادە و ئاساییش تەنها فیترەتی تیكنەچووبێت ئەم حەقیقەتە دەزانێت كە نادرووست و نابەجێیە، چونكە ناكرێت پیرۆزبایی بۆنەو جەژن لە كەسێك بكەیت بە خۆیشت باوەڕت بەو جەژن و بۆنەیە نەبێت و دینەكەت بەهەڵە وشیركی بزانێت، ئەوە پێچەوانەی عەقڵ وشەرعە، ئەوان بۆ خۆیان ئازادن چی ئەپەرستن و كێ بەخوا دەزانن و چەند خوایان هەیە و لە قیامەت لێپرسینەوەو سزای خۆیان وەردەگرن! بەڵام چۆن ئەبێت ئێمە كە خۆمان بە موسوڵمان و شوێنكەوتووی قورئان وسونەت دەزانین كە هەموو دەقەكانی وەكو مەنهەجێك جەخت لەسەر تەوحید و دوركەوتنەوە لە شیرك دەكاتەوە شوێنیان بكەوین و پیرۆزبایی لادان و بێ باوەڕییان لێ بكەین، (مالكم كیف تحكمون). بەڵكو ئەگەر ئەوانیش پیرۆزباییان لێ كردین لەو جەژن و بۆنانەی خۆیان درووست نییە وەڵامیان بدەینەوە، ئاخر ئەوان باوەڕیان بەسێ خوا هەیە و هیچیشیان حەق و پەیوەندییان پێیانەوە نییە! ئێمەش باوەڕمان بەتەنها یەك پەروەردگار هەیە كە الله یە و تەوحیدی بۆ دەكەین، خاوەنی ئەم دوو بیروباوە ڕە ناكۆكە چۆن دەبێت پیرۆزبایی لەیەكتر بكەن سەبارەت بە جەوهەری ئەو عەقیدە ناكۆكە، بۆیە ئەوانەی فەتوای لەو جۆرە دەدەن بە هەر پاڵنەرو پاساوێك بێت، بەڕۆژی ڕووناك لە (الصراط المستقیم) لایانداوە و پێویستە بە خۆیاندا بچنەوە و چیتر موسوڵمانی بێ ئاگا و جاهیل بە عەقیدە گومڕا نەكەن و لە ڕێگای ڕاستی قورئان و سوننەت دورتریان نەخەنەوە. با هەموو موسوڵمانانی لای خۆمان و کوردانی ئەوروپایش لەوە دڵنیابن كە درووست نییە و حەرامە لە نێوان خۆیانیشدا بە بۆنەی سەری ساڵەوە هیچ ئاهەنگ و خۆشی و حەفلەیەك بگێڕن، یان شیرینی و كێك و خواردنی تایبەت بە بۆنەی سەری ساڵ درووست بكەن و دابەشی بكەن، یان خەڵكی بۆ بانگهێشت بكەن، هەموو ئەوانە كێشە و كەلێنیكە لە عەقیدەو بیروباوەری خۆیاندا درووستی دەكەن ، با بشڵێن نیەتمان ئەوە نییە! چونكە نیەت هیچ كاتێك كاری قەدەغەو حەرام حەڵاڵ ناكات، مادام لەو كات و تەوقیتەدا دەیكەن حوكمەكەی هەر دەیانگرێتەوە و تاوانی گەورەیە و سزای لەسەرە، پێویستە موسوڵمان خۆی لێ بەدوور بگرێت. إحسان برهان الدین 13 جمادى الأول 1442 2020/12/28